martes, 24 de noviembre de 2009

El procés de composició escrita



A classe de COED, hem estudiat el model de composició escrita, el va presentar l'any 1981 Linda Flower i John Hayes, el qual està compost per:

La situació de la comunicació: Conté els elements externs de l'escriptor.
- El problema retòric: és el conjunt de circumstàncies que fan que un subjecte decideixi escriure. El constitueix una situació concreta en que es produeix l'escrit; amb el tema, l'audiència i els propòsits. Per tant, l'autor ha d'analitzar i valorar les condicions i les característiques, com el perfil de l'audiència i el tema.
Un anàlisis correcte de tots aquests aspectes és el primer pas per a elaborar la solució del problema: el text.
- El text: el que s'escriu, és la resposta que dóna a aquest problema.

La memòria a llarg termini: Inclou tots els coneixements que l'escriptor posseeix i té emmagatzemats al cervell sobre el contingut temàtic, l'audiència, les estructures textuals i el traçat de les lletres. S'ha de tenir en compte que per tot això, el mestre ha de fer una intervenció en el procés d'elaboració del text.

Els processos bàsics de l'escriptura: El procés d'escriptura no es desenvolupa necessàriament de forma lineal, es compon del monitor, mecanisme de control encarregat de regular els següents tres processos:
1. Planificació: L'escriptor elabora una planificació mental del que vol escriure i com vol fer-ho. Aleshores el subprocés de generar, dóna informació que l'escriptor té emmagatzemada en la memòria. Aleshores ha d'organitzar, és a dir, poder classificar les dades de la memòria. Però també ha de formular objectius que dirigiran el procés de composició.
Durant els primers anys d'escolaritat el procés d'escriptura es farà: en grup, en veu alta, definiran els objectius, s'organitzarà el contingut del text i es poden anotar algunes dades o paraules a la pissarra.

2. Redacció: l'escriptor transforma les idees en un discurs comprensible pel lector. En aquest procés es posa en marxa una gran quantitat de coneixements com: compondre paraules, organitzar mentalment el text, components lèxics i sintàctics i per últim components de cohesió textual.

3. Revisió: l'escriptor rellegeix l'escrit i refà aquells aspectes que considera que s'han de millorar, posteriorment fa successives revisions. En la revisió valora: el contingut, la coherència, la cohesió, l'estil, l'ortografia, ...
A més a més la revisió es compon de dos subprocessos, l'avaluació i la revisió.

0 comentarios:

Publicar un comentario

 
Copyright 2009 Diari d'una mestra. Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Wpthemesfree